Khamis, 12 Mei 2011

WaniTa & KemUruNgaN..

menurut 1 kajian (aku tak tau la sape yang kaji) tapi aku dpt info ni mase tgk berita kat TV# suku sakat..2-3 hari lepas..lebih dari 41% wanita yang berusia 60 tahun ke atas mengalami kemurungan..
aku tak pelik pun ngan kajian dan angka berape ramai wanita dlm malaysia ni alami kemurungan..
yang aku tau keadaan semasa yang merangkumi sikap manusia, suasana persekitaran disekeliling kita, serta gaya hidup yang memberikan kesan ke atas emosi dan perasaan kita..
ini pendapat aku..jgn ade yg nak jadikan hujah tegakkan benang basah atau buat kajian tesis pulak..
ini pandangan aku sahaja hokey..

kalau dilihat sejak bertahun2 yg lalu..peranan wanita bukan lagi macam mak2 kita zaman dolu2..
yg mana kejenyer dok kat umah jerrr..uruskan kain baju, pinggan mangkuk kat dapur..uruskan anak2..
wanita sekarang boleh dikatakan super woman..bayangkan..wanita yang bekerjaya..
dorang bukan sahaja terpaksa fikirkan kerja masing2..nak kasi tip top..tapi dilihat sebagai periuk nasi dorang..nak tak nak memang nak kena keje..(lain la yang  dapat laki kaya..gaji sratus ribu sebulan..)kompen dok umah jerr..tiap2 bulan heret anak2 g shopin..tapi kebanyakkkan wanita skrg..rezeki (atau jodoh) dorang ngan lelaki yang bergaji lebih kurang RM3k je sebulan..cukup tak?????memang tak cukup..ia masih dlm golongan bependapatan rendah..
lau RM3k tu zaman bujang, memang dah kira mewah..tapi lau dah kawin, anak sorang dua..itu kire sesak..atau lebih tepat miskin appa kedana (lain la kalau dok kat negeri Kelantan yg segala serba serbi masih murah!!!)

lau gaji RM3k ko dok KL @ Selangor @ negeri2 maju..memang ko cukup2 makan jerrr..bayar umah ngan kete dan sribu lebih..tu lum masuk taska anak2..makan pakai ko ngan anak bini ko..itu..ini..yg takleh nak kire bulan2..memang tak cukup..
kesudahannya bini memang kena keje....

berbalik tentang kemurungan wanita..

iyerr..desakan hidup..tekanan perasaan
bukan stakat uruskan rumahtangga..kerjaya..segala2nya dibahu wanita skrg ni..
dari sekecik2 bende..sampaila sebesar2 bende..semua nak kena fikir..
dapat lak laki yg tokleh nak harap @ kategori yang tak amik tau hal2 umahtangga..memang beban la..
dan wanita ni..ade yg jenis tak luahkan masalah dorang..pendam jerr..
dan..lama kelamaan..segala bebanan, masalah dan ketidakpuasan hati tu akan tergambar di emosi mereka..
dan...berlaku la kemurungan di lewat usia..
sedihkan..

tapi bagi aku..jika kita melihat dr sudut dosa pahala...
kita sebenarnya bertuah..kerana kita berjaya mengharungi detik2 yg memeritkan..
kerjaya, rumahtangga..keluarga..rakan taulan..
semuanya kita lakukan dgn baik..
kita tak perlu mengharapkan pujian atau penghargaan dari suami,,
dan jgn berharap..apa yg penting kita dapatkan redha mereka jerr..
lain2 biar Allah Taala yang tentukan...
sebab itu ramai yang kecewa bila pengorbanan mereka tak dihargai suami..
namun bagi pandangan aku..kita jgn la meletakkan harapan sebegitu..
kita buat dgn hati yg ikhlas jerr..
kita cube kumpul sebanyak mungkin pahala...bukan laki kita yg bagi pahala..
tapi Allah Taala..asalkan perkara yg kita buat tak langgar hukum syarak..itu yg terbaik.

1 ulasan:

  1. blogwalking...ketemu juger yg aku cari ..tq..tuan blog.

    BalasPadam